5 kroků, jak vybrat ideální elektrokolo na míru vaši jízdě

Jak vybrat elektrokolo?

Elektrokolo se stalo v průběhu posledních let velkým trendem a oblíbencem, proto má nyní každý cyklista, který rád uleví svým nohám od zátěže, k dispozici široký výběr všech možných typů elektrokol. Abyste se ve flotilách různých značek elektrokol lépe orientovali, dali jsme dohromady několik tipů a rad pro výběr ideálního elektrokola právě pro vás. 
 

cyklonovak-cyklista  Kdo bude na elektrokole jezdit aneb ideálně padnoucí tvar a velikost rámu 

Abyste se na elektrokole cítili bezpečně a dobře se vám na něj nastupovalo, je klíčové vybrat správný tvar a velikost rámu. Ohledně výběru velikosti rámu si přečtěte naše tipy, ale platí pravidlo (u elektrokol obzvlášť), že je vhodné ho předem vyzkoušet osobně. Co se týká tvaru elektrokola, nezapomeňte brát v úvahu vaši kondici a zdravotní stav. U nás si vybere jak maminka, která ráda doprovodí tatínka na jeho vyjížďkách v terénu, tak i dědeček, co se jede o víkendu podívat na fotbalový zápas v sousední vesnici. Ten nejvíce ocení výběr nízko-nástupových elektrokol bez horní rámové trubky, aby se mu na kolo dobře nalézalo a slézalo.  
 

cyklonovak-teren  Za jakým účelem elektrokolo pořizuji? 

Přemýšlíte o elektrokole jako o dopravním prostředku na přesuny po městě nebo se na něm chcete sportovně vyřádit v terénu? Nabídka elektrokol uspokojí jezdce s různými požadavky na terén. 
 
kategorie-mestska kola  Městské elektrokolo
Skvěle poslouží cyklistům v civilním oblečení na přesuny po městě s dojezdem 50–70 km, primárně na jízdě po asfaltu. Jízda je díky lehčí váze kola a jednoduchému ovládání velmi komfortní a s integrovanými světly navíc i bezpečná. Po příjezdu z nákupu každá babička ocení i snadnou odnímatelnost baterie, aby mohla kolu dodat šťávu na další den. 
 
kategorie-trekingova kola Trekingové elektrokolo
Vhodná volba pro pohyb po silnici i šotolinové cestě. „Treking“ je univerzální cestovní elektrokolo, které se dobře ovládá, nabízí dlouhý dojezd (u některých výrobců a při ideálním dávkování energie během vyjížďky až 140 km) a vysoký komfort při jízdě. 
 
Miluje náročný terén, ale můžete s ním vyrazit klidně i na cyklostezky. Toto terénní kolo je určené jezdcům, kteří hledají sportovní vyžití. Proto jsou kola velmi kvalitně osazena disponují velmi vyspělou elektronikou s citlivým dávkováním dopomoci. 
 

cyklonovak-penize  Kolik chci do elektrokola investovat?

Pokud už víte, jaký typ elektrokola by se vám líbil, ještě si nezapomeňte promyslet váš rozpočet. Tato otázka je velmi individuální, ale obecně platí, že kvalitní elektrokolo od dovozce pod 20 tisíc korun neexistuje. Pokud se s takovým elektrokolem setkáte, radíme vám do něj rozhodně neinvestovat, protože pozdější časté náklady za opravy by mohly zcela převýšit kupní cenu kvalitního kola nebo ani nebude možné kolo opravit. 
 
Abyste si mohli udělat představu, cena městského elektrokola se pohybuje okolo 20–40 tisíc, přejete-li si cestovní trekingové kolo, počítejte s 30–50 tisíci, rozpočet pro MTB elektrokolo by měl být okolo 45–70 tisíc. Uvedené ceny jsou samozřejmě orientační, moho se lišit dle výrobců a vybavenosti konkrétního modelu.
 

cyklonovak-kolo  Nové elektrokolo nebo přestavba stávajícího kola? 

Svého miláčka na dvou kolech už máte a raději než investovat do nového byste ho chtěli vylepšit? Pak jste na správném místě. Máme bohaté zkušenosti s přestavbami na elektrokola, kdy si sami vyberete umístění motoru a baterie, zvolíte elektrosadu a do 5–7 pracovních dnů už můžete vyrazit. Vy tak ušetříte za koupi nového elektrokola, můžete jezdit s pohonem na kole, na které jste zvyklí, a my vám navíc garantujeme pozáruční servis na 6 let.
 

cyklonovak-blesk  Alfa omega elektrokol: baterie a motor

A konečně se dostáváme ke dvěma nejklíčovějším součástkám elektrokola, jejichž výběr je třeba dobře zvážit. Neváhejte nás ohledně tohoto tématu kontaktovat, pomůžeme vám vybrat pohon i baterii plně odpovídající vašim potřebám. 

cyklonovak-blesk  Baterie

Kapacita baterie a s ní spojený dojezd

Čím vyšší má baterie kapacitu, tím bude delší i dojezd, čímž se rozumí ujetá vzdálenost na jedno nabití baterie. Dojezd baterie je ovlivněn mnoha faktory jako je váha jezdce, typ terénu, protivítr atd. a především jízdním stylem – tedy zvolenou intenzitou asistence pohonu. Dojezd můžete prodloužit například tím, že pohon úplně vypnete při jízdě z kopce či na rovině, naopak v kopci dostává pohon zabrat nejvíce a dojezd se tak zkracuje. Doma baterii plně nabijete standardně za 3–4 hodiny
 
NÁŠ TIP: Nespoléhejte na tabulky „zaručených dojezdů“ u konkrétních modelů kol. Berte je orientačně a vždy pamatujte, že je třeba počítat s výše uvedenými aspekty. Elektrokola jsou těžší než klasická kola a pokud se vám v půlce vyjížďce vybije, pěkně se cestou domů nadřete. 
 
Užitečné výpočty: Kapacitou se rozumí, po jakou dobu je baterie schopna dávat určitý elektrický proud. Měří se v Amper-hodinách (Ah): např. 10 Ah znamená, že baterie produkuje proud 10 Amper za hodinu. Standardní napětí těchto akumulátorů je 36 V (V = volt). Výkon baterie získáme vynásobením kapacity baterie (Ah) s napětím baterie (V). Získáme tak výkon za čas (daný počtem Watt-hodin = Wh). Příklad: baterie s napětím 10 Ah a napětím 36 V (10x36) má výkon 360 Wh. 
 

Umístění baterie 

Umístění baterie je další věc, kterou je třeba zvážit. Rámová baterie je ze všech druhů umístění nejoptimálnější, protože nenarušuje těžiště kola. Elektrokolo má díky ní velmi kompaktní design a velkou výhodou je též zachování standardní geometrie  rámu. Můžeme si vybrat mezi plně integrovanou, polozapuštěnou či neintegrovanou rámovou baterií (ta bývá v místě držáku na lahev). Dalším typem je nosičová baterie používaná především u městských a trekingových elektrokol, kde nosič slouží jak pro umístění baterie, tak pro košík či brašnu. U tohoto typu je třeba s kolem opatrně manipulovat, protože má kvůli baterii posunutě těžiště. Na výběr je ještě baterie umístěná za sedlovou tyčí, která je integrovaná do designu kola a najdeme ji hlavně u městských typů kol.
 
cyklonovak-umisteni motoru
 

Kvalita a životnost baterie 

Výrobci dnes do elektrokol dosazují primárně moderní lithiové baterie, které nabízí vyvážený poměr mezi životností, váhou, výdrží a cenou. Obvykle jedna baterie vydrží 15 000–25 000 km nebo 5–8 let.
 

Repase baterie

Pokud už svého elektro miláčka máte, je od námi ověřených značek Maxbike a Haibike a potřeboval by zkontrolovat, jste na správném místě. Otestujeme kapacitu vaší baterie, sestavíme podrobný výstup a v případě potřeby obnovíme životnost vaší baterie
 

cyklonovak-ozubene kolo Motor (pohon)

Elektromotor je podobně jako baterie jednou z velmi důležitých součástí kola. Rozlišujeme nábojový motor (motor v náboji předního či zadního kola) a středový motor (motor ve středu kola). Motor v náboji předního kola je jeden z nejlevnějších a v současnosti také nejméně využívaný. My se zaměříme na rozdíly mezi motorem v náboji zadního kola a středovým motorem. 
 
Motor v náboji zadního kola je nejčastější umístění motoru. Jezdíte-li po asfaltu i v lehkém terénu, pak je tento typ motoru pro vás, protože je jedničkou v poměru ceny a jízdních vlastností. Oproti středovému motoru jsou jeho příznivými faktory nižší cena a snazší údržba. V kombinaci s častým umístěním baterie na nosič však může být nevýhodou posunuté těžiště a nerovnoměrné vyvážení kola. Pro demontáž zadního kola v případě defektu je potřeba použití klíče. 
 
Motor ve středu kola má skvělé umístění, které zajistí optimální rozložení váhy. Vhodný je především do terénu, kde rozložení váhy hraje velkou roli při přejíždění terénních nerovností. Tento typ je oproti kolegovi v náboji zadního kola dražší, ale je velmi kvalitní, má velmi tichý a plynulý projev a umožňuje přesně a citlivě dávkovat výkon. Při defektu lze přední i zadní kolo snadno sundat jako u běžného kola. 
 
NÁŠ TIP: Nedoporučujeme vybírat neznačkové baterie a motory pochybných výrobců z dovozu. Mohou mít velmi nízký výkon, životnost a neumožňují repase. Mezi kvalitní dodavatele patří např. Yamaha nebo Bosch, největším výrobcem nábojových motorů na světě je Bafang, který je ale vhodnější spíše pro městská a trekingová kola.
 
 
Chcete si jízdu na elektru nejprve vyzkoušet? Zastavte se za námi do Velkých Hoštic, Zámecká 77, 747 31 a elektrokolo otestujte.
×